Original title:
Závislost protismykových vlastností povrchů vozovek na ohladitelnosti kameniva a dopravním zatížení
Translated title:
Dependance of pavement surface skid resistance on aggregate polishing and traffic loading
Authors:
Dašková, Jaroslava ; Čelko,, Ján (referee) ; Šachl,, Jindřich (referee) ; Vojtěšek, Antonín (referee) ; Kudrna, Jan (advisor) Document type: Doctoral theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Bezpečnost silničního provozu je komplexní problém. Ovlivňuje ji především řidič, vozidlo a povrch vozovky. Tato disertační práce se zaměřila na povrchové vlastnosti vozovek a to zejména protismykové vlastnosti povrchu vozovek, které přímo ovlivňují brzdnou dráhu vozidel a vedení vozidla ve směrových obloucích a tím i dopravní nehodovost. Práce se zabývá trvanlivostí protismykových vlastností povrchu vozovek, druhem použitých vrstev a ohladitelností kameniva použitého v obrusné vrstvě. Cílem této práce bylo vyvinout metodiku pro zlepšení trvanlivosti protismykových vlastností povrchů vozovek a zavedení funkční zkoušky pro jejich posuzování.
Road safety is a complex problem. It is influenced mainly by the driver, the vehicle and the road surface. This thesis is focused on the road surface properties and especially skid resistance that directly affect the braking distance and keeping the vehicle in the horizontal curves and thus traffic accidents. The thesis deals with the durability of pavement surface skid resistance, the type of pavement layers and aggregate polishing used in wearing course. The aim of this thesis was to develop the methodology for improvement of road surfaces skid resistance durability and implementation of functional test for their assessment.
Keywords:
aggregate polishing; friction coefficient; Macrotexture; microtexture; pavement surface skid resistance; road accidents; traffic loading; wearing course; Wehner/Schulze method; dopravní nehodovost; dopravní zatížení; Makrotextura; metoda dle Wehnera/Schulzeho; mikrotextura; obrusná vrstva; ohladitelnost kameniva; protismykové vlastnosti povrchu vozovky; součinitel tření
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/36246