Original title:
Analýza naměřených dat z nárazových zkoušek - čelní střety
Translated title:
Crash-Test Data Analysis - Frontal Impacts
Authors:
Mikulášková, Lucie ; Ptáček, Petr (referee) ; Bradáč, Albert (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
V této práci je řešena problematika nárazových zkoušek. Zaměřuje se především na čelní střety s plným či částečným překrytím. V úvodu jsou popsány nejznámější metody využívané v soudně - inženýrské praxi pro stanovení energetické ekvivalentní rychlosti (EES). Přesně specifikované nárazové zkoušky, které patří do oblasti pasivní bezpečnosti, se věnuje několik organizací ve světě. V praktické části této diplomové práce jsou řešeny čtyři čelní nárazové zkoušky, které byly zdokumentovány za účasti Ústavu soudního inženýrství VUT v Brně. Tyto nárazové zkoušky byly prováděny za účelem pořízení dat a jejich analyzování s výsledným získáním hodnot deformační energie spotřebované pro trvalé poškození vozidla. Následně byly stanoveny parametry EES pro každé vozidlo.
In this thesis are solved the problematics of crash tests. It is focused primarily on front impacts with full or part overlap. In the introduction are described the best known methods used in forensic - engineering practice for determination of energy equivalent speed (EES). Exactly specified impact tests, which are part of passive safety, are being addressed by several organizations around the world. In the practical part of this diploma thesis are solved four frontal impact tests, which were documented with the participation of the Institute of Forensic Ingeneering BUT in Brno.. These impact tests were performed to capture and analyze the data, resulting in the deformation energy used for permanent damage to the vehicle. Subsequently, the EES parameters were set for each vehicle.
Keywords:
barrier.; Crash test; damage; deformation energy; energy equivalent speed; vehicle; bariéra.; deformační energie; energetická ekvivalentní rychlost; Nárazová zkouška; poškození; vozidlo
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/66412