Original title:
Hangár
Translated title:
Hangar
Authors:
Škatula, Václav ; Bajer, Miroslav (referee) ; Sýkora, Karel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá návrhem a posouzením nosné ocelové konstrukce hangáru pro opravy a údržbu letadel obdélníkového půdorysu 60,0x120,0m s pojízdným podvěsným kladkostrojem o nosnosti 5,0t. Objekt se nachází v přilehlém areálu letiště v Ostravě Mošnově. Projekt je vypracován ve dvou variantách. První variantu tvoří jedenáct příčných vazeb po dvanácti metrech. Druhou variantu tvoří třináct příčných vazeb po desíti metrech. Práce je zaměřena na zatížení konstrukce ocelové haly, přičemž je kladen důraz na jednotlivé konstrukční prvky a montážní dílce. Výpočty jsou zpracovány podle platných normativů ČSN EN.
The final thesis is focused on a project of a load bearing structure of a aircraft maintenance hangar that has a rectangular ground plan 60,0x120,0 m and includes suspended mobile hoist of loading capacity 5,0t. The object is situated in the airport area of Ostrava Mošnov. The task provides two versions of design. The first version consists of eleven traverse joining beams witch are distanced twelve meters from each other. The second version consists of thirteen traverse joining beams witch are distanced ten meters from each other. The thesis focuses on the load pressure of the steel construction, the main emphasis being placed on the single structural components and assembling components. The calculation meet the standards of ČSN EN.
Keywords:
aircraft maintenance hangar; Load bearing structure; load pressure; loading; steel structure; suspended mobile hoist; hangár pro opravy letadel; namáhání; Nosná konstrukce; ocelová konstrukce; podvěsný pojízdný kladkostroj; zatížení
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/64441