Original title:
Kompatibilita vozidel při čelním střetu
Translated title:
Compatibility of Vehicles in a Frontal Collision
Authors:
Vašíček, Jiří ; Kovanda, Jan (referee) ; Coufal, Tomáš (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce jako celek pojednává o kompatibilitě vozidel při čelním střetu. V první části je rozebrána kompatibilita z různých úhlů pohledu. Jsou zde uvedeny fyzikální procesy používané při mechanice čelního nárazu. Druhá část je zaměřena na řešení kompatibility vozidel při čelním nárazu pomocí crash analýzy řešené metodou konečných prvků. Jednak jsou zde popsány nárazy vozidel různých vozidlových tříd (malé automobily, nižší střední třída, Pick up/SUV) do pevné bariéry podle US NCAP. Dále je zde simulován čelní střet vozidel těchto vozidlových tříd. V závěru jsou ukázány možnosti využití dat z cash testů ke stanovení EES.
Thesis deals with the compatibility of vehicles in a frontal collision. The first section discusses about compatibility from different views. There are the physical processes used in the mechanics of impact. The second part is focused on solving the compatibility of vehicles in a frontal collision by crash analysis using the finite element method. Firstly there are described collisions of vehicles from different vehicle classes (small cars, lower middle class, Pick up / SUV) into the fixed barrier by the US NCAP. Furthermore there are simulated head-on collisions of vehicles from different vehicle classes. In the end there is shown the possibility of using data from crash tests to determine the EES.
Keywords:
Compatibility of vehicles; EES; Energy Equivalent Speed; FEM.; frontal collision; mechanic in a frontal collision; momentum of vehicles; physical principles during collision; simulation; size of deformations; vehicle size classes; EES; ekvivalentní nárazová rychlost; fyzikální principy při rázu; hybnosti vozidel; Kompatibilita vozidel; mechanika při čelním nárazu; MKP.; simulace; velikost deformací; velikostní třídy vozidel; čelní náraz
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/20904