Original title:
Studie pasivního chlazení kabiny osobního automobilu
Translated title:
Car cabin passive cooling system performance study
Authors:
Viščor, Petr ; Hejčík, Jiří (referee) ; Fišer, Jan (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce je zaměřena na problematiku využití způsobů pasivního chlazení v kabině osobního automobilu. V teoretické části jsou popsány základní principy a mechanizmy přenosu tepla a je zde pojednáno o kvalitě prostředí v kabinách vozidel a to zejména z hlediska tepelné pohody a čistoty vzduchu. Dále je popsána problematika větrání a klimatizace kabin automobilů, posléze jsou rozebrány možné metody pasivního chlazení. Pojmem pasivní chlazení je myšleno snížení teploty interiéru vozu bez nutnosti dotace energií z autobaterie, nebo z paliva. Součástí práce jsou také numerické simulace vytipovaných metod pasivního chlazení pomocí programu THESEUS-FE 3.0. Simulace byly provedeny na modelu automobilu Volkswagen Polo, s cílem ověřit funkčnost jednotlivých metod pasivního chlazení.
The work is focused on issue of passive cooling in a cabin of a car. The basic principles and mechanisms of heat transfer are described in the theoretical part and the quality of cabin environment in terms of thermal comfort and air quality is discussed as well. Next part of the work describing the principles of ventilation and air conditioning of cabins and possible methods of passive cooling are discussed. Passive cooling means decrease of temperature of cars interior, without need of energy supply from car battery, or fuel. The last part of the work includes numerical simulation of selected methods of passive cooling using the THESEUS-FE 3.0 software. Simulations were performed on model of Volkswagen Polo car and primarily were focused on testing of functionality of various methods of passive cooling.
Keywords:
car air-conditioning; Heat transfer; numerical simulation; passive cooling; thermal comfort; klimatizace automobilu; numerická simulace; pasivní chlazení; Přenos tepla; tepelná pohoda
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/15705