Original title:
Dvouválcový zážehový motor pro osobní automobil
Translated title:
Two-cylinder spark ignition engine for passenger vehicle
Authors:
Richter, Tomáš ; Novotný, Pavel (referee) ; Píštěk, Václav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem této diplomové práce je návrh hnacího ústrojí čtyřdobého dvouválcového zážehového motoru podle zadaných parametrů. Práce se věnuje vyvážení navrhovaného klikového hřídele pomocí různých variant hřídelí a vyvažovací jednotky. Dále obsahuje výpočet torzního kmitání a řešení bezpečnosti vůči únavovému poškození na základě analýzy napjatosti klikového hřídele.
The purpose of this thesis is two-cylinder in-line four stroke petrol engine design based on input parameters. The work consists of different variations of designed crankshaft balancing and balancing unit. Calculation method of torsion vibration and crankshaft fatigue failure solution based on stress analysis are included.
Keywords:
balancing; balancing unit; crankshaft; stress analysis; torsion vibration; analýza napjatosti; klikový hřídel; torzní kmitání; vyvažovací jednotka; vyvažování
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/13926