Original title:
Analýza rámu silničního kola
Translated title:
Analysis of frame of road bicycle
Authors:
Šustr, Dominik ; Hloušek, David (referee) ; Pokorný, Přemysl (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato bakalářská práce se zabývá MKP analýzou tuhosti rámu silničního kola REPETE R2: REASON dle metodiky testování tuhosti v laboratořích EFBE. Teoretická část popisuje nejdůležitější fakta ohledně konstrukčního řešení analyzovaného rámu a historie značek, které jsou pro rám důležité. Empirická část potom shrnuje výsledky MKP analýzy, díky které jsme odhalili oblast okolo středové spojky jako nejslabší konstrukční místo rámu, které se může negativně projevit při vyšších zatíženích. Pravděpodobně také dává větší smysl orientovat průřezy trubek horizontálně.
This bachelor's thesis deals with the FEM analysis of the stiffness of the REPETE R2: REASON road bike frame according to the stiffness testing methodology in EFBE laboratories. The theoretical part describes the most important facts about the design of the analyzed frame and the history of brands that are important for the frame. The empirical part then summarizes the results of the FEM analysis, thanks to which we revealed the area around the bottom bracket as the weakest structural point of the frame, which can have a negative effect at higher loads. It probably also makes more sense to orient the pipe cross-sections horizontally.
Keywords:
cycling; EFBE tests; FEM analysis; frame; Road bike frame; stiffness; cyklistika; EFBE testy; MKP analýza; rám; Rám silničního kola; tuhost
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/195374