Original title:
Umělá inteligence pro deskovou hru Carcassonne
Translated title:
Carcassonne Board Game Artificial Intelligence
Authors:
Černohub, Jan ; Lodrová, Dana (referee) ; Stružka, Jaroslav (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Obsahem práce je návrh, vytvoření, testování a vyhodnocení virtuální adaptace populární společenské deskové hry Carcassonne pro osobní počítače. Včetně algoritmů řešící umělou inteligenci soupeře - za tímto účelem je vypracována analýza pravidel, cílů a herních strategií vzhledem k některým principům z teorie her s pravděpodobností. Dále jsou zpracovány nároky na zvolený formát datové a procedurální prezentace díla spolu s uživatelským rozhraním. Závěr práce nastiňuje možnosti budoucího rozšíření aplikace stran pokročilejších algoritmů umělé inteligence, jako jsou neuronové sítě.
The aim of the thesis is to design, build, test and evaluate a virtual adaptation of popular board game Carcassonne for personal computers, including artificial intelligence algorithms for opponents. The core revolves around analysis of the game's rules, goals and gaming strategies in regards to general principles put forward by the game theory and probability, these also include description of chosen data format, procedural behavior and graphical user interface. Thesis concludes upon reflection on future possible development and improvement of the application in the areas of advanced artificial intelligence algorithms such as neural network programming.
Keywords:
artificial intelligence; board games; Carcassonne; game theory; probability; Carcassonne; deskové hry; pravděpodobnost; teorie her; umělá inteligence
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/52953