Original title:
Sací potrubí zážehového závodního motoru
Translated title:
Intake Manifold for SI Racing Engine
Authors:
Novosad, Zdeněk ; Beran, Martin (referee) ; Svída, David (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem této diplomové práce je navrhnout a posoudit vliv tvaru vtokové části a délky sacího potrubí na dynamiku proudění v sacím traktu a plnící účinnost motoru. Pro vytvoření CFD modelu bylo použito metody reverzního inženýrství 3-D skeneru Atos a modelování v prostředí programu Pro/Engineer. Zkušební sací trakt byl vytvořen metodou Rapid prototiping. V přední části práce je provedena rešerše nožných konstrukčních řešení sacích traktů soudobých automobilů.
The aim of this diploma thesis is design shape and length of intake manifold on dynamic flow in the intake manifold and filling efficiency of engine. It was used a method of reverse engineering 3-D scanner Atos and modeling in Pro/Engineer designer for creating a CFD model. The test of intake manifold was created by Rapid prototyping method. In the first part of this diploma thesis is described intake manifolds used in current cars.
Keywords:
CFD; engine; flow; Intake manifold; nonresistance inputs; bezodporové vstupy; CFD; motor; proudění; Sací potrubí
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/6479