Original title:
Knihovna pro detekci kolizí
Translated title:
Collision Detection Library
Authors:
Chlubna, Tomáš ; Španěl, Michal (referee) ; Polok, Lukáš (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato práce řeší problém detekce kolizí netriviálních polygonálních modelů v trojrozměrném prostoru. Obecně existují postupy, jak tyto kolize matematicky vyjádřit a vypočítat. Pro použití v oblasti informačních technologií jsou však takové metody často nepoužitelné z hlediska výkonu a paměťové náročnosti. Také oproti reálnému světu je třeba pracovat s diskrétním časem, což vede k nutnosti implementace algoritmů, schopných nejen kolize detekovat v daném časovém okamžiku, ale také je předvídat podle dostupných informací o pohybu objektů ve scéně. Návrh řešení vychází zejména z technik používaných v odvětví herního vývoje a fyzikálních simulací. V práci jsou tedy zahrnuty i mechanismy pro optimalizaci, reprezentaci scény a její vykreslování s využitím grafické karty.
This thesis deals with the problem of detecting collisions of nontrivial polygonal models in three-dimensional space. In general, there are methods describing how to mathematically express and calculate such collisions. However, such methods are usually unsuitable for usage in information technology due to the performance and memory requirements. It is also necessary to work with the discrete time that is not present in the real world. That brings the need to implement algorithms that are not only able to detect the collisions in a specific point in time, but also to predict them according to the available data about the movement of the objects in the scene. The solution uses game development and physics simulations techniques. Therefore, this works describes some optimization techniques as well as suitable scene representation formats and GPU rendering mechanisms.
Keywords:
C++; Collision detection; engine; game development; OpenGL; physical simulation; polygonal model; SAT; three-dimensional space; C++; Detekce kolizí; engine; fyzikální simulace; herní vývoj; OpenGL; polygonální model; SAT; trojrozměrný prostor
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/62155