Original title:
Vypínání válců zážehového motoru
Translated title:
Cylinder deactivation of a spark-ignition engine
Authors:
Fridrichová, Kateřina ; Píštěk, Václav (referee) ; Drápal, Lubomír (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce se zabývá technologií vypínání válců, která umožňuje snížení spotřeby paliva a emisí. V první části jsou shrnuty možnosti aplikace vypínání válců a možné výhody plynoucí z kombinace s jinými technologiemi. Dále práce obsahuje konstrukční návrhy ventilových rozvodů dvou systémů vypínání válců pro řadový čtyřválcový motor a výsledky dynamických simulací jeho klikového mechanismu.
This thesis focuses on a technology called cylinder deactivation. The technology helps reducing emissions and fuel consumption. The first part summarizes the possibilities of application of the cylinder deactivation technology as well as advantages resulting from combination with other technologies. The thesis also consists of two design options for valvetrain in inline four-cylinder engine and the results of simulations of dynamics of its cranktrain.
Keywords:
cranktrain dynamics; emission reduction; fuel economy; rolling cylinder deactivation; Selective cylinder deactivation; dynamika klikového mechanismu; sekvenční vypínání válců; Selektivní vypínání válců; snížení emisí; úspora paliva
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/192648