Název:
Experimentální hardwarový hudební nástroj na principu FM syntézy řízený bezkontaktním ovladačem
Překlad názvu:
Experimental Hardware Musical Instrument Based on FM Synthesis Controlled by a Contactless Controller
Autoři:
Vejvoda, Zdeněk ; Jirásek, Ondřej (oponent) ; Dlouhý, Dan (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstrakt: [cze][eng]
V bakalářské práci byl navrhnut a zkonstruován experimentální analogový syntetizér. Teoretická část se věnuje základnímu rozdělení elektroakustických nástrojů a blíže popisuje některé zástupce, kteří byli důležití pro inspiraci při návrhu anebo pro samotný historický vývoj. V další části jsou uvedeny metody zvukové syntézy, které jsou doplněné o jejich hudebně-estetické vlastnosti. Dále jsou uvedeni historičtí zástupci hudebního a zvukového experimentování, z jejichž myšlenkových východisek byly extrahovány některé potřehy, které byly uplatněny při návrhu nástroje. Praktická část se zabývá technickým rozborem všech dílčích bloků, zejména oscilátorů a způsobem implementace frekvenční modulace. Postup je doložen elektrotechnickými schématy, grafy a nezbytnými výpočty. Závěrem je produkt složen na desku plošných spojů.
The focus of this bachelor thesis was a design and consequently an assembly of an experimental analog synthesizer. The beginning of the theoretical framework presents the classification of the electroacoustic instruments into subgroups with an emphasis on those which were essential for both the inspiration of the design and for the historical development itself. The subsequent chapter explores the sound synthesis methods and their musical attributes. Afterwards, particular fundamental personae of the history of experimenting with sound and music are mentioned, whose ideas were extracted for the purpose of designing this instrument. The practical part explains the motivation which was present during the work and develops it into a full circuit design. The creative process is supported by explanation of attached diagrams and required calculations. In connclusion, the assembled prototype is presented on a printed circuit board.
Klíčová slova:
Bezkontaktní ovládání; Edgard Varese; experimentální zvuk; frekvenční modulace; konkrétní hudba; napětím řízený oscilátor; syntezátor; theremin; zvuková syntéza.; Concrete music; contactless controller; Edgard Varese; experimental sound; frequency modulation; sound synthesis; synthesizer; theremin; voltage-controlled oscillator.
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/190444