Original title:
Vliv příměsí elektrolytu na vlastnosti olověných akumulátorů
Translated title:
The influence of electrolyte additives to lead-acid batteries properties
Authors:
Dohnal, Martin ; Zimáková, Jana (referee) ; Bača, Petr (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
V dnešní době je olověný akumulátor nejrozšířenější v automobilovém průmyslu. Ve kterém slouží jako zdroj energie při startování automobilu. Od nedávna je akumulátor používán nejen při startech, ale i při jízdě v městském provozu. Toto chování můžete znát pod pojmem hybridní automobil. U kterých je využíván elektromotor, který má v důsledku snížit produkci emisí stojících aut ve městech. Elektromotor je napájen olověným akumulátorem a to má za následek rychlé vybíjení i snížení životnosti baterie. Pro prodloužení života byly vyvinuty aditiva do elektrolytu . V bakalářské práci budou tyto přísady zkoumány. Jestli opravdu mají příznivé účinky na baterii.
This day is a lead battery is most prevalent in the automotive industry. Which is a source of energy when starting the car. In recent times the battery is used not only for startups, but also when driving in city traffic. This behavior can know the concept of a hybrid car. Which is used an electric motor which as a result reduce emissions standing cars in cities. The electric motor is powered by lead-acid battery and a rapid discharging and reducing battery life. To extend the life developed additives to the electrolyte. In the thesis, these additives investigated. If they really have a positive effect on the battery.
Keywords:
additives; automobile; automotive; battery; battery life; electric motor; elektrolyte; emissions; energy source; hybrid car; Lead-acid battery; starting; aditiva; akumulátor; automobil; automobilový průmysl; elektrolyt; elektromotor; hybridní automobil; Olověný akumulátor; produkce emisí; startování; zdroj energie; životnost baterie
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/61554