Original title:
Strategic Game in Multi-Agent System Jason
Translated title:
Strategic Game in Multi-Agent System Jason
Authors:
Leško, Matej ; Samek, Jan (referee) ; Král, Jiří (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
eng Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[eng][cze]
Tato práce se zaobírá problematikou koncepce a vývoje multi-agentní tahové strategické hry. Práce analyzuje teorii těchto her a agentních systémů a výsledky této analýzy následně zohledňuje v návrhu samotné hry. Ta implementuje kromě herních konceptů a ovládání, obecně užívaných, dvě úrovně kooperace umělé inteligence, mírnou a komplexní spolupráci. Agent je v této hře hráčem, ovládajícím různé jednotky. Hra je koncipovaná tak, že je jí možné rozšířit o nové druhy inteligence, případně o nové herní jednotky. Závěrečná část práce se soustředí na srovnání jednotlivých úrovní kooperace, na efektivitu jednotlivých umělých inteligencí a také na zhodnocení efektivity implementace hry. S tímto účelem byla vykonána série automatizovaných testů.
This thesis describes challenges in design and development of a multi-agent turn-based strategy game. It discusses the necessary theoretical background of turn-based strategy games and agent based systems. These results were considerated into game concept. The resulting game implements, apart from concepts and game control which are in common use in nowadays turn-based strategy games, two difeerent levels of cooperation of artificial intelligence, as moderate as complex too. In this application an agent commands each of its unit as a player. In addition, the game is designed in such way that it can be easily extended with new artificial intelligences or game units. Final part of this thesis compares these levels of cooperation and how efeective artificial intelligence and application is. A number of automated tests were performed with this purpose.
Keywords:
A*; agent; AI; BDI; Jason; Java; Multi-agentní systémy; strategická hra; umělá inteligence; A*; agent; AI; artificial intelligence; BDI; Jason; Java; Multi-agent systems; strategic game
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/56561