Original title:
Výroba prototypu automobilu s využitím moderních metod a technologie CAD/CAM
Translated title:
A car prototype manufacture using modern methods and CAD/CAM
Authors:
Horák, Aleš ; Zouhar, Jan (referee) ; Sedlák, Josef (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Projekt vypracovaný v rámci inženýrského studia, řeší problematiku výroby prototypu automobilu pomocí moderní technologie reverzního inženýrství a aplikace CAD/CAM. Na základě literární studie dané problematiky, byl navržen postup digitalizace fyzického modelu automobilu, včetně jeho úpravy a zpracování získaných dat. Navazujícím krokem bylo ověření výroby modelu aditivní technologií rapid prototyping – metodou FDM. Verifikace dosažených výsledků byla provedena na konzolové vertikální frézce FV 25 CNC, s řídicím systémem Heidenhain iTNC 530 s využitím obráběcích strategií pomocí CAM software PowerMILL. Na závěr byly vzniklé modely dle potřeby upraveny.
The project developed under the engineering studies, solves the problem of production of a prototype car using modern technology, reverse engineering and CAD / CAM. Based on the literary study of the issue, was designed process of digitization of the physical model of car, including the treatment and processing of data. Follow-up step was to verify the production of the additive rapid prototyping technology - FDM method. Verification of the results was performed on a vertical milling cantilever FV 25 CNC with control system Heidenhain iTNC 530 using a cutting strategies by PowerMILL CAM software. At the end of the resulting models edit as necessary.
Keywords:
3D printer; 3D Scanner; CAD/CAM; prototype car; rapid prototyping; Reverse Engineering; working; 3D skener; 3D tiskárna; CAD/CAM; obrábění; prototyp automobilu; rapid prototyping; Reverzní inženýrství
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/17631