Original title:
Specifika českých rodinných podniků, jejich vliv na výkonnost a tvorbu hodnoty
Translated title:
Specifics of Czech Family Firms, their Influence on Business Performance and Value Creation
Authors:
Srbová, Pavla ; Knápková, Adriana (referee) ; Koráb, Vojtěch (referee) ; Rydvalová, Petra (referee) ; Režňáková, Mária (advisor) Document type: Doctoral theses
Year:
2023
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská Abstract:
[cze][eng]
Mnoho vlastníků rodinných podniků v České republice aktuálně řeší problém první mezigenerační výměny. V této souvislosti se často zabývají otázkou, jakou má jejich podnik hodnotu. Proto je cílem této práce popsat specifika českých rodinných podniků a identifikovat jejich vztah k výkonnosti a tvorbě hodnoty podniku. V teoretické části práce je na základě literární rešerše vymezen pojem rodinný podnik a jsou zde popsána specifika rodinných podniků. Tato specifika jsou rozdělena do třech oblastí: kontrola rodinného podniku; dlouhodobá udržitelnost rodinného podniku; sociální zodpovědnost majitelů rodinných podniků & rodinné vztahy. Dlouhodobá udržitelnost je klíčovým cílem rodinného podnikání. Aby byl podnik dlouhodobě udržitelný rodinou, pak rodina klade důraz na udržení kontroly nad podnikáním, a to jak vlastnické, tak manažerské. V neposlední řadě je základem fungujícího podniku budování a udržování dobrých vztahů s rodinou, zaměstnanci a okolím podniku (například podpora společensky prospěšných aktivit). Závěry literární rešerše byly využity k vytvoření návrhu třífaktorového modelu specifik rodinných podniků, který byl ověřen na datech získaných dotazníkovým šetřením. Další část teorie je věnována měření finanční výkonnosti a hodnoty rodinného podniku. V této části jsou uvedeny používané ukazatele k měření výkonnosti a je zde představen teoretický způsob stanovení hodnoty podniku se zahrnutím specifik rodinného podnikání. V analytické části práce jsou vyhodnocena specifika rodinných podniků v českých veřejně neobchodovaných mikro, malých a středních rodinných podnicích. V porovnání se zahraničními studiemi mají analyzované podniky krátkou historii; většinou v nich nejsou sestavovány dlouhodobé plány; majitelé jsou často ochotni akceptovat nerodinné investory a při výběru zaměstnanců nemají běžně přednost členové rodiny. Majitelé sice nesestavují strategické plány, přesto mají dlouhodobé cíle a chtějí předat podnik potomkům. Následně byl zkoumán vztah specifik rodinných podniků reprezentovaných faktorovým modelem k finanční výkonnosti rodinného podniku a k jeho schopnosti tvořit hodnotu. Ze získaných dat plyne, že vytvořený faktor rodinnosti reprezentující oblast specifik „sociální zodpovědnost & rodinné vztahy“ má vliv na výkonnost podniku a schopnost vytvářet novou hodnotu pro jejich vlastníky.
Many family business owners in the Czech Republic currently deal with the first generational exchange. Thus, they are faced with what might be the value of their company. The research is focused on Czech family businesses and their specifics. The objective of the thesis is to describe Czech family business specifics and to determine their relevance to family business performance and value creation. In the theoretical part of the thesis the definition of family business is presented, and the specificity of family businesses is described. The specifics are categorised into three sections: control of the family business; long-term sustainability of family business; social responsibility of family business owners and family relationships. Sustainability is a long-term priority in family-run business. Also, the family control of the business, both ownership and managerial, is important to keep long-term sustainable business in the family. Furthermore, establishing and maintaining good relations with family members, employees and the company's environment (e.g. supporting socially beneficial activities) is core for a successful company. Based on the literature review, a three-factor model of family business specifics was designed. The model was further verified on the data obtained from the questionnaire survey. In the next section, the theoretical part focuses on approaches used to measure the performance and value of the family business. It summarises performance indicators and presents a method for business value estimation, considering family business specifics. The analytical section of the thesis presents the Czech family business (MSMEs) specifics. Compared to foreign research findings: the analysed businesses have a shorter history; mostly do not plan in long-term; owners are often more willing to accept non-family investors; and family members are not commonly preferred when hiring employees. Although owners do not draw up strategic plans, they have long term goals and want to pass the business on to their children. Next, the study examined the relation of these specifics and the performance, and value creation ability of the family business. The proposed factor of familiness representing social responsibility and family relationships was found to affect business performance and the ability to create value for their owners.
Keywords:
business performance; business value; control over the company; factor model; factor of familiness; family business/company/firm; long-term sustainability; non-financial value; social responsibility and family relations; socioemotional wealth; value creation; dlouhodobá udržitelnost; faktor rodinnosti; faktorový model; hodnota podniku; kontrola podniku; nefinanční hodnota; podniková výkonnost; rodinný podnik; socioemocionální bohatství; sociální zodpovědnost & rodinné vztahy; tvorba hodnoty
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/245070