Original title:
Vliv omezujících stěn na proudění z ventilační vyústky
Translated title:
Influence of boundary walls on the flow from the ventilation outlet
Authors:
Molčan, Filip ; Jícha, Miroslav (referee) ; Jedelský, Jan (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem této diplomové práce je experimentálně posoudit vliv omezujících stěn kabiny automobilu Škoda Octavia 3 na proud vzduchu vystupujícího z pravé přední ventilační vyústky, která je součástí palubní desky vozu. Pro řešení problému je použita kouřová vizualizační metoda. V experimentu je měřena jedna konstrukční varianta. U této varianty je měněno směrování lamel a průtok vzduchu. Experiment je rozdělen do dvou fázi. V první fázi je provedena vizualizace volného proudění vzduchu. Ve druhé fázi jsou zkonstruovány omezující plochy a následně provedena vizualizace poloohraničeného proudění. Výsledky obou případů jsou mezi sebou porovnány. Z výsledků vyplývá, že při nastaveném směrování nahoru-vpravo, střed-vpravo, střed-střed je při zvyšujícím se průtoku nutno počítat s vlivem omezujících ploch. Dochází zde k přímé interakci proudu s plochami (impakt-náraz proudu, Coandův jev). Volné proudění neobsahuje informace o vzájemné interakci proudu s okolními omezujícími plochami tak, jako je to u polohraničeného proudění. U poloohraničeného proudění dochází vlivem impaktu k rozevření proudu a následnému přisání proudu vlivem Coandova jevu. Plochy nahrazující palubní desku a čelní sklo přispívají k zamezení přisávání vzduchu z prostoru a tím i k dřívějšímu rozšiřování proudu z vyústky. Součástí textu jsou metodický postup měření a vyhodnocování snímků, porovnání předešlých měření volného proudění (70% shoda) a porovnání experimentu s měřením metodou žárové anemometrie.
The goal of this work is to experimentally assess the influence of limiting walls of Škoda Octavia 3 automobile cabin to the air jet flowing from the right-front situated automotive vent which is part of a car dashboard. The experiment is performed by the smoke visualization method. There is a single construction option measured for an experiment. The setup of the vanes direction and the air flow rate are modified for this option. The experiment is divided into two phases. In the first phase, the visualization of the free air flow is conducted. In the second phase, exit plates are constructed and consequently, the visualization of the wall-jet flow is conducted. The results of both are compared to each other. The results imply that the influence of the surrounding surfaces must be taken into account with the increasing flow rate for the vanes set in the direction of upper-right, middle-right, and middle-middle. There is a direct interaction between the flow and exit plates (the flow impact, the Coanda effect). The free flow does not contain the information about the mutual interaction between the flow and the exit plates, as it is in the case of the wall-jet flow. In the case of the wall-jet flow, the opening of the flow takes place due to the effect of the impact and the subsequential suction caused by the Coanda effect. The exit plates substituting the car dashboard and the front window contribute to the prevention of the air intake from surrounding space and consequently to earlier flow opening from the vent. The present work also contains the measurement methodology and the image evaluation, the comparison with previous free flow measurements (70% match) and the comparison to the measurement of hot-wire anemometry method.
Keywords:
Automotive vent; Coanda effect; dashboard; exit plate; experiment; flow borders; flow field; impinging jet; smoke visualization; wall-jet flow; Automobilová vyústka; Coandův jev; experiment; impaktní proud; kouřová vizualizace; okraje proudu; palubní deska; proudové pole; přístěnné proudění; výstupní plocha
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/82185