Original title:
Faktory ovlivňující výkonnost malých a středních rodinných podniků ve vinařském sektoru
Translated title:
Factors affecting the performance of small and medium-sized family business in the wine sector
Authors:
Murínová, Anastasia ; Gregar, Aleš (referee) ; Korytárová, Jana (referee) ; Váchal, Jan (referee) ; Koráb, Vojtěch (advisor) Document type: Doctoral theses
Year:
2019
Language:
eng Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská Abstract:
[eng][cze]
Byly provedeny dva empirické výzkumy: kvalitativní a kvantitativní. Výsledkem kvalitativního výzkumu jako pilotní studie bylo porozumění současné situaci a vytvoření koncepčního rámce rodinného podnikání v odvětví vína v České republice s ohledem na výsledky výzkumu literatury. V důsledku kvantitativního výzkumu byly navíc zkoumány vztahy mezi hlavními konkurenčními taktiky a výkonnosti rodinného podniku, a to s ohledem na generační fázi rodinných firem. Otevřené kódování bylo použito v prvním výzkumu. Použití testu Mann-Whitney U umožnilo určit významný rozdíl mezi využitím konkurenční taktiky vybranými rodinnými firmami s ohledem na generační fázi. Aplikací korelační a regresní analýzy výzkum pomohli zjistit vztahy mezi konkurenčními taktiky a výkonnosti rodinného podnikání obecně a taky vzhledem ke generační fáze vybraných vinařských rodinných firem v České republice.
Two empirical researches have been conducted: qualitative and quantitative. The result of the qualitative research as a pilot study was the understanding of the current situation and creating of a conceptual framework of the family business in the wine sector in the Czech Republic considering the results of a literature research. As a result of the quantitative research, the relationships between the main competitive tactics and family business performance were investigated, moreover, in regard to generational stage of family firms. The open coding was used in the first research. Using the Mann-Whitney U test allowed to determine the significant difference between utilization of competitive tactics by selected family firms with regard to the generational stage. By applying correlation and regression analysis, the research detected the relationships between competitive tactics and family business performance in general and taking into account the generational stage of the selected wine family firms in the Czech Republic.
Keywords:
generační faze.; konkurenční taktika; rodinný podnik; vinařské rodinné podnikání; výkon rodinného podniku; competitive tactics; family business; family business performance; generational stage.; wine family business
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/178213