Original title:
Load State of an Aircraft with an Elastic Wing
Translated title:
Load State of an Aircraft with an Elastic Wing
Authors:
Schoř, Pavel ; Daněk, Vladimír (referee) ; Slavík, Svatomír (referee) ; Píštěk, Antonín (advisor) Document type: Doctoral theses
Year:
2018
Language:
eng Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[eng][cze]
V této práci je navržena metoda výpočtu zatížení letadla s netuhým křídlem, založená na spojení panelové metody prvního řádu dle Katz and Plotkin, Low-Speed Aerodynamics, 2001 s metodou stukturální analýzy dle Píštěk et al., Pevnost a životnost letadel I, 1988 a Lebofsky,Numerically Generated Tangent Stiffness Matrices for Geometrically Non-Linear Struc- tures, 2013. Panelová metoda poskytuje přasná data pro výpočet zatížení křídla od vzdušných sil za předpokladu že lze dané proudění aproximovat po- mocí potenciálního proudění, Narozdíl metod založených na interakci s CFD metodami lze navrženou metodu používat i na bežném počítači.
This thesis proposes a methodology, how to calculate the load state of an aircraft with an elastic wing by first-order panel panel method according to Katz and Plotkin, Low-Speed Aerodynamics, 2001 coupled to a struc- tural analysis method according to Píštěk et al., Pevnost a životnost letadel I, 1988 and Lebofsky,Numerically Generated Tangent Stiffness Matrices for Geometrically Non-Linear Structures, 2013. For a flow, which is similar to a potential flow, panel methods can provide an accurate information about all characteristics required for a calculation of aerodynamic load. Unlike the CFD based methods, this method can be used on an average personal computer.
Keywords:
Aerodynamika; Elastické křídlo; Kluzák; Letadlo; Letoun; Simulace letu; Výpočet zatížení; Aerodynamics; Aeroplane; Aircraft; Elastic wing; Flight simulation; Load calculation; Sailplane
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/84039