Název:
Matematický model tlumiče odpružení
Překlad názvu:
Mathematical Model of Vehicle Damper
Autoři:
Vrba, Michal ; Hejtmánek, Petr (oponent) ; Blaťák, Ondřej (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá parametrickým modelem tlumiče odpružení, který by vypočítal tlumící sílu v závislosti na rychlosti pístu s pístnicí. Model je určen pro závodní jednoplášťové třícestné tlumiče s vyrovnávacím pístem a s externě nastavitelnými seřizovači. Každá průtoková cesta v tlumiči je zohledněna ve výpočtu tlumící síly. Rovněž byl vytvořen matematický model popisující tuhost planžet. První část diplomové práce byla zaměřena na popis tlumiče a fyzikální jevy, které ovlivňují tlumící charakteristiku tlumiče. V další části byl popsán matematický model. Po sestavení modelu byl reálný tlumič korelován a validován na tlumičovém dynamometru. Závěr byl zaměřen na zkoumání vstupních parametrů a jejich vliv na výsledné tlumení.
This master’s thesis describes development of parametric model of monotube damper which would be able to predict damping forces. This model is intended for 3-way racing dampers which are built with foot valve and external adjusters. Each flowing path was included to calculate the damping force. Also, mathematical model for shim stiffness was created. First part of the master’s thesis was focused on the description of function of the damper and physical effects that influence damping characteristic. In the next part, the mathematical model was described. The damper was correlated and validated on damper dynamometer. Final part of thesis focuses on the investigation of input arguments and their influence on resulting damping.
Klíčová slova:
jednoplášťový tlumič; kavitace; matematický model; Tlumič; cavitation; Damper; mathematical model; monotube damper
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/207692