Original title:
Výpočet aerodynamických charakteristik vozidla s vybočením
Translated title:
Computation of vehicle aerodynamic characteristics
Authors:
Čavoj, Ondřej ; Porteš, Petr (referee) ; Vančura, Jan (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá CFD simulacemi obtékání automobilů vystaveným bočnímu větru, kde jako automobil slouží referenční model MIRA ve třech variantách karoserie s difuzorem. Zahrnuje ladění výpočetní sítě a vybraných nastavení programu Fluent, převážně pro turbulentní model v2f. Hlavním výstupem práce jsou simulace všech variant karoserie pro několik úhlů vybočení ve stacionárním provedení a simulace vybrané varianty s vybraným úhlem v provedení nestacionárním. Všechny výsledky jsou porovnávány s měřením modelů MIRA v aerodynamickém tunelu v plném měřítku.
This Diploma thesis deals with CFD simulations of flow around vehicles subjected to a crosswind with MIRA Reference Car in three body shapes with a diffuser serving as a vehicle. It contains tuning of computational grid and chosen solver settings in Fluent, mostly for v2f turbulence model. The main output of this thesis is a simulation of all body shapes in several crosswind angles in steady state and one chosen body shape with one chosen crosswind angle in unsteady state. All results are validated against measurements taken with full scale models in MIRA windtunnel.
Keywords:
aerodynamics; CFD; Fluent; MIRA reference car; v2f turbulence model; aerodynamika; CFD; Fluent; referenční model MIRA; turbulentní model v2f
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/11244