Název:
Parametrická tvarová optimalizace letounu z aerodynamického hlediska
Překlad názvu:
Aerodynamics Parametric Shape Aircraft Optimization
Autoři:
Dofek, Ivan ; Salga, Jaroslav (oponent) ; Brož,, Václav (oponent) ; Fiľakovský, Karol (vedoucí práce) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Práce se zabývá využitím geometrické parametrizace pro tvarový popis některých částí letounu. Geometrická parametrizace je použita pro vytvoření parametrického modelu leteckého profilu. Tento parametrický model umožňuje lokální deformace pobrchu profilu a může být snadno aplikován pro generování geometrie křídla nebo jiných částí letoumu. Některé vlastnosti parametrického modelu byly testovány aplikací v aerodynamické optimalizaci. Dále se práce zabývá parametrickým popisem listu vrtule, jeho aerodynamickou optimalizací a hlukovou analýzou. Pro list vrtule byly vytvorěny distribuční funkce řídících parametrů, které je možné použít při aerodynamické optimalizaci listu vrtule. Geometrická parametrizace slouží pro identifikaci polohy a další vlastností zdrojů hluku.
The work deals with the use of geometric parameterization for shape description of some parts of the airplane. Geometric parametrization is used for creating a parametric model airfoil. This parametric model allows local deformations pobrchu profile and can easily be applied to generate the geometry of the wing or other parts letoumu. Some properties of the parametric model were tested applications in aerodynamic optimization. Furthermore, the work deals with the parametric description of the blades, the aerodynamic optimization and noise analysis. For propeller blade were created distribution function of the control parameters that can be used in aerodynamic optimization of the blades. Geometric parameterization is used for identifying the location and other characteristics of noise sources.
Klíčová slova:
aerodynamická optimalizace vrtule; evoluční algoritmus; Ffowcs Williams–Hawkings; geometrická parametrizace; hluk vrtule; letecký profil; optimalizace; parametrizace; polynomická paremtetrizace; řízená distribuce paremetrů; airfoil; direct parameters distribution; evolutionary algorithm; Ffowcs Williams–Hawkings; geometric parametrization; optimization; parametrization; propeller aerodynamics optimization; propeller noise
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/36292