Original title:
Simulace průrazů kompozitních panelů
Translated title:
Numerical simulations of low velocity impact on composite panels
Authors:
Odehnal, Ondřej ; Šplíchal, Jan (referee) ; Mališ, Michal (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zaměřuje na modelování a simulaci rázových zkoušek kompozitních panelů. Simulace a výpočty jsou prováděny pomocí metody konečných prvků v programech MSC Patran a Dytran. První část práce tvoří rozbor vlastností kompozitních panelů při rázových zkouškách a dalších případech rázů do kompozitních materiálů. Dále jsou v práci popsány použité modely a výsledky z programu Dytran. Tyto výsledky jsou porovnány s experimentálními daty ze skutečných rázových zkoušek panelů. Část práce je věnována průrazům panelů se skladbou, u které se předpokládá, že bude použita na výrobu kompozitového vzduchovodu pro letoun Aero L-39NG.
This master thesis focuses on modelling and simulation of impact tests of composite panels. Simulations and analysis were made by using Finite Element Method in software MSC Patran and Dytran. The first part of the thesis deals with describing the properties of composite panels during impact testing and other cases of impacts on composite structures. Next part deals with the used models and results from Dytran. These results are compared with experimental data from real low-velocity impact tests. Part of the thesis is devoted to impact on panels with the stacking sequences which is supposed to be used for design of air duct for airplane Aero L-39NG.
Keywords:
Carbon panels; Composites panels; Impact on Composite Aerostructure; Low Velocity Impact; MSC Dytran; MSC Patran; Simulation of Low Velocity Impact; kompozitní panely; MSC Dytran; MSC Patran; nízkorychlostní impakt; průrazy kompozitních materiálů; Simulace průrazů kompozitů; uhlíkové panely
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/65987