Original title:
Návrh ojnice vznětového leteckého motoru
Translated title:
Connecting Rod Design of Diesel Aircraft Engine
Authors:
Maršálek, Ondřej ; Píštěk, Václav (referee) ; Novotný, Pavel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato práce se zabývá komplexním návrhem ojnice dvoudobého vznětového motoru s ohledem na minimalizaci její hmotnosti. Celkem jsou zde navrženy tři varianty, pro které jsou realizovány pevnostní analýzy a stanoveny součinitele únavové životnosti. Na základě výsledků vypracovaných analýz a posouzení všech hledisek je vybrán nejvhodnější návrh, na jehož základě je vyhotoven výrobní výkres. V závěru jsou navržena hydrodynamická kluzná ložiska, která jsou nedílnou součástí každé z ojnic.
The thesis deals with complex connecting rod design of two stroke diesel engine with regard to minimising its weight. Three versions of design are suggested and for each of them the stress analyses are implemented and the fatigue safety factors are determined. On the basis of results of implemented analyses and evaluation of all the aspects the most appropriate design is chosen and the production drawing is drawn according to it. In the conclusion, hydrodynamic lubrication plain bearings, which are the integral part of every connecting rod, are designed.
Keywords:
Connecting rod; fatigue safety factor; FEM analysis; finite element mesh; hydrodynamic lubrication plain bearing.; hydrodynamické kluzné ložisko.; MKP analýza; Ojnice; součinitel únavové bezpečnosti; výpočtová síť
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/8075