Original title:
Pravděpodobnostní analýza zatížitelnosti železobetonového mostu z nosníků I-73
Translated title:
Probabilistic analysis of reinforced concrete bridge made of I-73 girders
Authors:
Nezval, Michal ; Šomodíková, Martina (referee) ; Lehký, David (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Většina starších mostů na dálnicích a pozemních komunikací v České republice a ve světě byly navrženy dle předpisů lišících se od dnes platných norem. Zatížitelnost, klíčovou vlastnost mostů, je možné podle současných norem stanovit několika způsoby. V předložené diplomové práci je porovnávána nelineární analýza metodou konečných prvků s využitím deterministických metod a plně pravděpodobnostního přístupu. Analýza je provedena pro nosník I-73. Pro předpověď únosnosti po zbytek životnosti mostu je uvažován také vliv degradace betonu s případnou navazující korozí výztuže.
Many older bridges on the highways and roads in the Czech republic and all arend the world have been designed by codes, which are distinct of currently valid codes. Considering current codes, it is possible to set load bearing capacity in few different ways. In presented diploma thesis nonlinear finite element analysis using deterministic methods is compared with fully probabilistic nonlinear finite element analysis. Girder I-73 is analysed. Also the influence of degradation processes and following corrosion of reinforcement is taken into account, when load capacity is predicted for residual service life.
Keywords:
degradation; finite element method; girder I-73; load bearing capacity; Nonlinear analysis; reliability; degradace; metoda konečných prvků; Nelineární analýza; nosník I-73; spolehlivost; zatížitelnost
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/64507