Název:
Charakteristiky nehod profesionálních řidičů
Překlad názvu:
Professional Drivers´Accident Characteristic
Autoři:
Lukáčová, Zuzana ; Motl, Jakub (oponent) ; Schmeidler, Karel (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Diplomová práce je zaměřena na charakteristiku nehod profesionálních řidičů v souvislosti s jejich osobnostní typologií, pracovním zatížením, zdravotním a psychickým stavem. Práce se skládá ze tří částí – teoretické, výzkumné a části vlastních návrhů. Teoretická část uvádí problematiku daného zaměstnání, vnitřní a vnější vlivy, které působí na řidiče profesionály. Na teoretickou část navazuje část výzkumná, kde je proveden kvantitativní a kvalitativní průzkum, který je zaměřen na problematiku nejčastějších příčin nehod profesionálních řidičů. Na základě srovnání souvislostí prvních dvou částí diplomové práce, jsou následně navrhnuta inovativní opatření, která mohou přispět ke snížení počtu dopravních nehod zaviněných právě profesionálními řidiči nákladních automobilů nad 7,5 tuny. K získání potřebných údajů je v diplomové práci použita analýza literárních zdrojů, rozbor statistických údajů, řízený rozhovor a dotazníkové šetření, následně jsou vyhodnoceny dosavadní poznatky a na jejich základě jsou navrhnuta inovativní opatření, která vedou k eliminaci dopravních nehod způsobených profesionálními řidiči nákladních automobilů.
The diploma thesis discusses characteristics of accidents of professional lorry drivers in relations to their personalities, work, health and mental conditions. The thesis is composed of three sections: theoretical, analytical, and a section on recommendations. Theoretical section introduces theory of the given line of work and presents both outer and inner influences in this respect. Theoretical section is followed by the analytical section, with both quantitative and qualitative research discussing the most common accidents of professional lorry drivers. Based on the first two sections of the thesis, innovative solutions have been offered in the last section, with the aim of contributing to lowering the number of traffic accidents of drivers maneuvering vehicles over 7.5 tons. In order to gather necessary information, analysis of literature has been conducted, with statistical measures introduced in the thesis and structured interviews and polls having been done also. This has provided results towards arguing the knowledge on the given issue so far and has additionally allowed for innovative solutions leading to elimination of traffic accidents caused by professional lorry drivers.
Klíčová slova:
dopravní psychologie; kamionová doprava; nehodovost; osobnostní typologie řidiče.; Profesionální řidič; stres; accident; personality typology of drivers.; Professional driver; stress; traffic psychology; truck transport
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/83312