Original title:
Ideální oběhy spalovacích motorů
Translated title:
Ideal cycles of internal combustion engines
Authors:
Polívka, Radek ; Jaroš, Michal (referee) ; Štětina, Josef (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
V průběhu vývoje automobilů se jasně vyčlenily dva základní typy spalovacích motorů: zážehové (benzínové motory) a vznětové (naftové motory). Cílem práce je provést komplexní analýzu ideálních cyklů těchto motorů (grafické znázornění, odvození platných vztahů, charakteristické veličiny, atd.), s důrazem na nejdůležitější z parametrů – tepelnou účinnost a následně porovnat jejich výhody a nevýhody.
During the development of cars, two main basic types of internal combustion engines have been detached: diesel engines and petrol engines. The aim of the thesis is to make an analysis of ideal cycles of these engines (graphic scheme, derivation of valid formulas, characteristics quantities, etc.), with insist on the most important of parameters-thermal efficiency and then compare their advantages and disadvantages.
Keywords:
compress ratio; Cycles of IC-engines; thermal efficiency; kompresní poměr; Oběhy spalovacích motorů; termická účinnost
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/929