Original title:
Dopravní charakteristiky v uspořádání 2+1
Translated title:
Traffic characteristics of 2+1 arrangement
Authors:
Kabeš, Luboš ; Čepil, Jiří (referee) ; Radimský, Michal (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce pojednává o komunikacích ve vícepruhovém uspořádání 2+1 v ČR a zahraničí. Zaměřuje se především analogii tohoto typu uspořádání v našich poměrech, tedy na úseky komunikací I. tříd se zvětšeným počtem jízdních pruhů pro pomalá vozidla do stoupání. Součástí práce je ověření některých dopravních charakteristik dopravního proudu včetně porovnání s klasickými dvoupruhovými komunikacemi, zejména z pohledu: úsekových rychlostí; možnosti předjíždění; nehodovosti a závislosti podélného sklonu. Práce si klade za cíl zhodnocení zkušeností ze zahraničí a dosažených výsledků z tuzemských komunikací pro možnosti aplikace uspořádání 2+1 v České republice.
The thesis discusses the roads in lanes 2 + 1 arrangement in the country and abroad. It focuses primarily analogy of this type of arrangement in our situation, ie on stretches of roads I. classes with an increased number of lanes for slow vehicles to climb. Part of this work is to verify some of the traffic, including traffic flow characteristics compared to conventional two-lane roads, especially in terms of: sectional speed; overtaking; Accident and dependence longitudinal gradient. The work aims to evaluate the foreign experience and achievements of domestic communications options for application configuration 2 + 1 in the Czech Republic.
Keywords:
1 + 1; 2 + 1; characteristics; communication; lane; longitudinal slope; organization; overtaking; speed; traffic flow; two-lane stretch; vehicle accidents; 1+1; 2+1; charakteristika; dopravní proud; dvoupruhový úsek; jízdní pruh; komunikace; nehodovost; podélný sklon; předjíždění; rychlost; uspořádání; vozidlo
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/37611