Original title:
Vliv hmotnostních parametrů vozidel na jízdní dynamiku
Translated title:
Influence of mass parameters on the vehicle driving dynamics
Authors:
Dušek, Otakar ; Semela, Marek (referee) ; Panáček, Vladimír (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá posouzením vlivu hmotnostních parametrů na jízdní dynamiku. V úvodní části této práce je stručně popsána historie a základní rozdělení osobních vozidel. V další části jsou pak popsány hmotnostní parametry a jízdní dynamika osobních vozidel. V experimentální části této práce je popsána metodika a výsledky provedených jízdních zkoušek (brzdná zkouška, kruhová zkouška a vyhýbací manévr). V předposlední kapitole je vypracována simulace realizovaných jízdních zkoušek, která byla provedena pomocí simulačního softwaru Virtual Crash. V poslední kapitole je provedeno vyhodnocení zjištěných výsledků z realizovaných a simulovaných jízdních zkoušek. V závěru této práce jsou stručně shrnuty dosažené výsledky.
This diploma thesis deals with assessment of weight parameters impact on driving dynamics. History and basic categories of personal vehicles are described in the introductory part. Weight parameters and driving dynamics of personal vehicles are described in the next part. Methodology and results of realized driving tests (braking test, circular test and avoidance maneuver) are presented in the experimental part of this work. Simulation of realized driving tests that was made by simulation software Virtual Crash is devised in the penultimate chapter. Evaluation of results that were found out from realized and simulated driving tests is made in the last chapter. Achieved results are briefly summarized in conclusion.
Keywords:
adhesion; center of gravity.; driving dynamics; Vehicle; weight; adheze; hmotnost; jízdní dynamika; těžiště.; Vozidlo
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/59244