Original title:
Fyzikální simulace vozidla
Translated title:
Physical Simulation of a Vehicle
Authors:
Urbanovský, Jiří ; Pečiva, Jan (referee) ; Navrátil, Jan (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Práce se zabývá tématy z oblasti fyzikálních simulací a počítačové grafiky. Cílem této bakalářské práce je popsat základní principy simulace vozidla v reálném čase. Jsou zde nastíněny fyzikální zákony popisující pohyby a rotace těles a chování pružin. Fyzikální část aplikace řídí knihovna Open Dynamics Engine, o vykreslování grafiky se stará knihovna OpenGL. Při zpracování aplikace byl kladen největší důraz na správnou funkčnost tlumičů, reálné vlastnosti podložky a plynulost simulace.
The work deals with issues from physical simulations and computer graphics. The goal of this thesis is to describe the key stones of simulation of a vehicle in real-time. It outlines physical laws describing movement and rotation of rigid bodies and springs. Physics is handled by the Open Dynamics Engine library, graphics is handled by the OpenGL library. The focus was on providing correct functionality of suspension, real behaviour of the underlay and the fluency of the simulation.
Keywords:
car; friction.; Open Dynamics Engine; OpenGL; simulation; spring; automobil; Open Dynamics Engine; OpenGL; pružina; simulace; tření.
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/56169