Název:
Vliv povrchových rýh na přechod ke smíšenému mazání
Překlad názvu:
The effect of surface grooves on transition to mixed lubrication
Autoři:
Zapletal, Tomáš ; Hartl, Martin (oponent) ; Šperka, Petr (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Cílem této diplomové práce je popsat vliv uměle vytvořených rýh na přechod z plného do smíšeného režimu mazání s využitím optického tribometru. Tato práce je zaměřena na zkoumání vlivu orientace rýhy, její velikosti v kontaktní oblasti, změnu elastických vlastností kontaktní dvojice a oleje definovanou tlakově-viskózním koeficientem. Na základě těchto poznatků je následně rozšířen analytický model, jehož cílem je predikce ovlivnění tloušťky mazacího filmu danou rýhou. Vliv rýh je poté začleněn do výpočtu parametru mazání. Takto modifikovaný parametr uvažující vliv rýh byl porovnán s klasickým přístupem. Toto srovnání ukazuje, že nezohlednění vlivu rýh v klasickém přístupu vede k výraznému podcenění. Práce taktéž obsahuje vliv rýh na součinitel tření.
The purpose of this diploma thesis is to describe the influence of artificially produced surface grooves on transition from full EHL regime to mixed lubrication in point contact using optical interferometry. This article focuses on influences of grooves orientation, length in contact area, elastic properties of contact surfaces and different types of oil defined by pressure-viscosity coefficient. Empirical prediction model of groove influence on film thickness was established based on experimental data. The groove influence was incorporated into lubrication parameter. This modified definition was compared to classic one. It showed that avoiding groove influence in classic definition lead to significant underestimation. Influence of groove on friction coefficient is also studied.
Klíčová slova:
parametr mazání; povrchové nerovnosti; přechod do smíšeného mazání; Rýhy; Grooves; lubrication parameter; surface roughness; transition to mixed lubrication
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/59051