Original title:
Optimalizace štěrbinové vztlakové klapky letounu
Translated title:
Optimization of single slotted flap
Authors:
Dvořák, Petr ; Šošovička, Róbert (referee) ; Popela, Robert (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem této diplomové práce je optimalizovat vztlakovou mechanizaci letounu Phoenix Air U-15 tak, aby letoun splňoval požadavky předpisu UL-2 na pádovou rychlost – 65 km/h. Tohoto cíle je dosaženo optimalizací polohy štěrbinové klapky za využití CFD – software Ansys Fluent v6. Práce řeší i optimalizaci klapky pro vzlet a konstrukční řešení vyklápění klapky.
The main objective of this diploma thesis is to optimize the high lift device on the wing of the Phoenix Air U-15 ultralight aircraft, so that it complies with the UL-2 regulation regarding the stalling speed – 65 KPH. This is fulfilled by optimization of the slotted flap position. Methods used include the Response Surface Method and the Computational Fluid Dynamics approach – namely Ansys Fluent v6 software package. Furthermore, the paper deals with take-off flap optimization and construction of the flap deflection mechanism.
Keywords:
Aerodynamics; Ansys Fluent v6; CFD; GA(W) – 2 airfoil calibration; high-lift device; optimization; Response Surface Method; slotted flap; SM 701 airfoil; Aerodynamika; Ansys Fluent v6; CFD; kalibrace GA(W) – 2; metoda plochy odezvy; optimalizace; profil SM 701; vysokovztlaký systém; štěrbinová vztlaková klapka
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/13421