Original title:
On-line editor anotací se zobrazením audia
Translated title:
On-line annotation editor with audio visualization
Authors:
Dorotovič, Viktor ; Herout, Adam (referee) ; Szőke, Igor (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Cílem této práce je vytvořit webový editor, který vedle přepisovaného textu zobrazuje i waveform, a tím usnadňuje orientaci v audiu. Pro zobrazení waveformu byla vyvinuta knihovna, která s použitím elementu canvas ze specifikace HTML5 zobrazuje průběh signálu s možností skrolování a přibližování. Ve waveformu jsou přímo vyznačeny anotace a poloha přepisovaného textu je synchronizována s umístěním anotace v audiu. Cílem je nahradit stávající editor novým, byl proto proveden uživatelský test, který je porovnal. Čas potřebný pro naučení obsluhy aplikace a přepis krátké nahrávky se snížil o 20%. Knihovna pro zobrazení waveformu byla uvolněna pod open source licencí.
The aim of this thesis is to create a web-based annotation editor, which displays the audio waveform alongside the transcribed text. A waveform viewer library was developed, which uses HTML5 canvas elements for rendering. The library allows scrolling and zooming of the waveform. Annotations are directly marked in the audio and the position of the transcribed text is synchronised with their location. The end goal is to replace an existing editor with the one being created. Therefore, a usability test was conducted to compare the two. The time needed to learn to use the application and to transcribe a short recording was reduced by 20%. The waveform viewer library was released under an open-source license.
Keywords:
annotation; audio; C; captions; HTML5; JavaScript; speech; user interface; Web; anotace; audio; C; HTML5; JavaScript; titulky; uživatelské rozhraní; Web; řeč
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/56566