Original title:
Systémy odpružení nákladních vozidel
Translated title:
Suspension Systems of Commercial Vehicles
Authors:
Němeček, Vojtěch ; Dlugoš, Jozef (referee) ; Fojtášek, Jan (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato práce se zabývá odpružením nákladních vozidel. Obsahuje ucelený přehled všech běžně vyráběných pružin a tlumičů. Práce je rozdělena do pěti hlavních částí. V první části se pojednává o kmitání, kvalitě odpružení a o dalších pojmech souvisejících s teorií. Druhá kapitola rozebírá hlavní typy odpružení. Jsou zde zařazena všechna soudobá používaná odpružení od vinutých přes listové až po vzduchové včetně tlumičů. Ve třetí části práce spojuje odpružení na různých typech náprav s jejich konstrukcí. Čtvrtá kapitola zahrnuje futuristické odpružení a elektronické systémy. V závěru jsou popsané subjektivní hodnocení na různých vozidlech.
This thesis follows up suspensions of lorry types. Thesis contains comprehensive overview of all commonly manufactured springs and shock-absorbers. Thesis is divides into five main parts. The first chapter is about oscillations, quality of suspensions and about other points connected to this theory. The second chapter has detailed overview of main types of suspensions. All types of currently used suspensions are listed, including coil suspensions, leaf suspensions, air suspensions and also shock-absorbers. The third chapter combine suspensions on different types of axles with their structure. The fourth chapter contains future of suspensions and electronic systems. In the conclusion is mentioned subjective evaluation of different types of vehicles
Keywords:
drive ability; King Frame; shock – absorbers; Suspensions; vibration; jízdní vlastnosti; King Frame; kmitání; Odpružení; tlumiče
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/81564