Název:
Modální vlastnosti klikového ústrojí šestiválcového traktorového motoru
Překlad názvu:
Modal Properties of 6-cylinder Tractor Engine Powertrain
Autoři:
Poláček, Milan ; Píštěk, Václav (oponent) ; Dundálek, Radim (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
eng
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [eng][cze]
Tato diplomová práce uvádí dynamiku klikového mechanismu šestiválcového řadového motoru za účelem návrhu klikového hřídele v CAD programu Pro/Engineer. Následuje popis vibrací klikového mechanismu a analytický výpočet jeho torzních vibrací. Hlavní část diplomové práce se pak zabývá konverzí hřídele do konečno-prvkového modelu v programu ANSYS a jeho importem do prostředí Adams/Engine. V tom je provedena modální analýza klikového ústrojí pro získání vlastních frekvencí a tvarů. Na konec práce je porovnán výstup z analytického řešení a výsledky z multi-body systému.
This master’s thesis introduces cranktrain dynamics of the inline 6-cylinder diesel engine in order to design a crankshaft in CAD software Pro/Engineer. Follows a description of cranktrain vibrations and analytical calculation of its torsional vibration. Main part of the master’s thesis deals with conversion of the crankshaft to a finite element model in program ANSYS and its import to Adams/Engine interface. Further, a linear analysis is performed to obtain natural frequencies and inherent shapes of the cranktrain. At the end of the thesis the analytical approach solution and solution from multi-body system are compared.
Klíčová slova:
crankshaft; cranktrain; inherent shape; inline 6-cylinder diesel engine; linear analysis; modal properties; natural frequency; torsional vibration; tuned rubber damper; klikový hřídel; modální analýza; tlumič torzních kmitů; torzní kmitání; vlastní frekvence; vlastní tvar; řadový vznětový šestiválcový motor
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/16121