Original title:
Kresba
Translated title:
Drawing
Authors:
Kleinerová, Zuzana ; Franta, Jiří (referee) ; Mikyta, Svätopluk (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění Abstract:
[cze][eng]
Dlouhodobě zkoumám nezachytitelnost linky v kresebném procesu, který se snažím přiblížit ve výsledném díle skrze výraz linie. Bakalářská práce je vyústěním téměř čtyřletého kresebného výzkumu. Kresbu jsem definovala jako celek subjektivně prožívaných linií v čase. Okamžik, v němž linie vzniká a je ještě mou součástí, jsem nazvala momentem existence linie. Celá kresba je zážitkem. Pro potřebu přesnějších hranic a dosažení přítomnostního charakteru jsem se zaměřila na jednu linii. Dílem se stává samostatný prožitek. Akt kresby je stavem mysli. Ocitám se v prostředí, kde se linie nezachytí. Pouze krátkým okamžikem vnímám emocemi ožívanou, černou matérii, které propůjčuji i svou tělesnost.
My artwork consists of a constant drawing research. I am focusing on a drawing process . I am trying to explain and show the process in the final drawing through the expression of lines. In the bachelor thesis I defined the drawing as a complex of lines subjectively perceived in the time. The entire drawing is an experience. To get closer to the present I started to solve single line. In the moment of its origin I feel the symbiosis between me and the line. I called it the line existence. The existential thoughts fill every drawing process. The act of drawing is a state of mind. I find myself in the place where lines cannot be captured. Just for a while i am able to feel, ,,live“ the line. The black matter is formed by emotions. The lines comes from my soul, my body.
Keywords:
calligraphy; draw; drawing; drawing process; line; line existence; existence linie; kaligrafie; kresba; kresebný proces; linie; linka; tah
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/34413