Název:
Záznam a zpracování 3D zvuku pro zvukovou tvorbu
Překlad názvu:
Recording and Processing of 3D Sound for Sound Design
Autoři:
Šilar, Prokop ; Rund, František (oponent) ; Schimmel, Jiří (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstrakt: [cze][eng]
Cílem této práce je rešerše dostupných nástrojů pro tvorbu zvuku pro 3D a 360° videa, zpracování teorie k ambisonii, výběr a popis DAW a plug-in modulů pro použití k výuce problematiky ambisonie na této škole. Jsou popsány tyto formáty pro práci s ambisonickým signálem: A-formát, B-formát (FuMa), B-formát (AmbiX), C-formát a D-formát. Dále jsou popsány reproduktorové pro přehrávání ambisonických nahrávek (konfigurace podle doporučení ITU-R BS 775-3 a konfigurace pro kvadrofonní formáty) a také tyto plug-in moduly: Sennheiser AMBEO Orbit, SoundField od firmy Rde, Soundfield SurroundZone2, Ambisonic Toolkit for Reaper a Facebook Audio 360 Spatial Workstation. Dále je popsána práce s ambisonií pro DAW Reaper, Cubase a Nuendo a jsou připraveny demonstrační projekty pro práci s ambisonií demonstrující základní operace se signálem i prostorové panoramování kontaktně snímaných zvuků v těchto DAW a plug-in modulech. Tyto plug-in moduly a jejich použití v zmíněných DAW jsou popsány za účelem vytvoření základu pro výuku ambisonie na této škole pomocí již dostupných nástrojů. I popsaná teorie může být použita jako základ pro výuku kompilující základy dané problematiky. Vytvořené demonstrační projekty mohou být použity přímo pro výuku v laboratorním cvičení.
Objective of this thesis is research of available tools for sound production of 3D and 360° video, ambisonic theory elaboration, selection and description of plug-in moduls to be used for teaching ambisonics. These ambisonic-related formats are described: A-format, B-format (FuMa), B-format (AmbiX), C-format and D-format. Loudspeaker configurations for ambisonic recordings playback are also described (loudspeaker configuration according to the ITU-R BS 775-3 recommendation and quadrophonic loudspeaker configuration). Also, these plug-in moduls are described: Sennheiser AMBEO Orbit, SoundField by Rde, Soundfield SurroundZone2, Ambisonic Toolkit for Reaper and Facebook Audio 360 Spatial Workstation. Moreover, there is described ambisonics-related work in Reaper, Cubase and Nuendo DAWs and there are demonstrational projects for work with ambisonics demonstrating basic signal operations and spatial panning of close-miked sound sources in the DAWs and plug-in modules in question. These plug-in modules and their use in DAWs in question are described in purpose of basic foundation of ambisonic-related teaching at this school with the use of instruments just available. Even theory described here can be used as teaching foundation compiling the basics of the problematics in question. Demonstrational projects made for this thesis can be used directly in the laboratory exercises.
Klíčová slova:
ambisonie; prostorový zvuk; sférické video; soundfield mikrofon; záznam zvuku; ambisonics; sound recording; soundfield microphone; spatial sound; spherical video
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/173595