Original title:
Design posunovací lokomotivy
Translated title:
Design of yard locomotive
Authors:
Miklica, Martin ; Pelikán, František (referee) ; Křenek, Ladislav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Designérských prací věnujících se železniční technice existuje mnoho. Naprostá většina z nich se však věnuje vysokorychlostním jednotkám nebo alespoň rychlíkovým lokomotivám, ale konceptů v oblasti designu nákladních a posunovacích lokomotiv je k nalezení poskrovnu. Tato diplomová práce si vzala za úkol vydat se právě na toto neprobádané území a zjistit, jaké existují možnosti při návrhu posunovací lokomotivy nezávislé trakce a najít vhodnější než dnes používaná řešení tam, kde je to možné a účelné. Výsledkem práce je design lokomotivy, který respektuje požadavky norem železniční dopravy, ergonomie a bezpečnosti práce, a zároveň přináší moderní designérská řešení
Plenty of designing works focused on railway technology were made through the time. But the majority of them are concerned with high-speed trains or at least express train locomotives, but works devoted to design freight or shunting locomotives can be barely found. This diploma thesis is looking into nearly unexplored territory and finding out, which possibilities in the design of shunting locomotives of independent traction do exist, and find better solutions then those currently used, where possible and appropriate. The result of this master thesis work is design of shunting locomotive, which respects the requirements of railway standards, ergonomics and safety, and still brings in modern design solutions.
Keywords:
design; diesel engine; reconstruction; yard locomotive; design; dieselový motor; posunovací lokomotiva; rekonstrukce
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/2205