Original title:
Využití metod soft computingu jako podpory pro rozhodování při řízení podniku
Translated title:
The use of soft computing as support for business decision-making
Authors:
Pekárek, Jan ; Jašek, Roman (referee) ; Lenort, Radim (referee) ; Zinecker, Marek (referee) ; Dostál, Petr (advisor) Document type: Doctoral theses
Year:
2019
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská Abstract:
[cze][eng]
Předložená disertační práce se zabývá problémem rozmístění nabíjecí infrastruktury pro elektromobily na území České republiky. Jádrem práce je matematický optimalizační model, který je implementován v jazyce výpočetního software MATLAB. Model je tvořen několika dílčími celky představující samostatné modely zkoumaných veličin. Jednotlivé kapitoly práce postupně popisují tyto dílčí modely. Dílčí modely jsou: model poptávky po nabíjecí službě, model nabídky nabíjecí služby, simulátor nabíjení, optimalizační model a metoda řešení modelu. Optimalizační model je zrychlen paralelizací na grafické kartě. Optimalizační metoda je navržena jako zvláštní implementace genetických algoritmů na populaci stromově strukturovaných jedinců. Závěrečná kapitola pojednává o ekonomických aspektech zkoumaného problému, o důsledcích zjištění a o roli, kterou optimalizační model v uvažovaném kontextu hraje. Hlavní přínos práce spočívá ve formulaci zkoumaného problému do podoby matematického modelu, doprovodných analýzách a zdůvodněních. Libovolný uživatel disponující aktuálními reálnými daty pak může tuto práci spolu s přiloženými skripty použít a pomocí nich nalézt odpovědi na otázky týkající se vztahu elektromobility a nabíjecí infrastruktury.
The presented dissertation deals with the problem of deploying the charging infrastructure for electric vehicles in the Czech Republic. The core of the thesis is a mathematical optimization model, which is implemented in the language of MATLAB computing software. The model consists of several sub-units representing separate models of studied sub-problems. The individual chapters of the work describe successively these sub models. The sub models are: demand model of the charging service, model of charging supply, charging simulator model, optimization model and its resolving optimization method. The optimization model is accelerated by parallelization on the graphics card. The optimization method is designed as a case-specific implementation of genetic algorithms on a population of tree-structured individuals. The final chapter deals with an economic aspect of the problem under consideration, the implications of the findings and the role that the optimization model plays in the context under consideration. The main benefit of the work lies in the formulation of the problem as a mathematical model, the accompanying analyses and the provided justifications. Any user with updated data can then use this work along with the attached scripts to find answers to questions about the relationship between electromobility and the charging infrastructure.
Keywords:
charging infrastructure model; charging infrastructure placement; Czech Republic; economics; electric vehicles charging; electromobility; optimization model; ekonomie; elektromobilita; model nabíjecí infrastruktury; nabíjení elektromobilů; optimalizační model; rozmístění nabíjecí infrastruktury; Česká republika
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/178211