Název:
Metody pro stanovení aerodynamických vlastností vozidel
Překlad názvu:
Methods for determining aerodynamic properties of vehicles
Autoři:
Páleš, Patrik ; Blaťák, Ondřej (oponent) ; Čavoj, Ondřej (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Zámerom tejto bakalárskej práce je popis metodiky využívanej na meranie aerodynamických vlastností vozidiel. Presné stanovenie aerodynamických charakteristík vozidla vyžaduje použitie sofistikovaného skúšobného vybavenia a náročné inžinierske postupy. Výskum prebieha prostredníctvom kombinácie viacerých prístupov. Výpočtové modelovanie turbulentného prúdenia je založené na použití turbulentných modelov RANS, LES a DNS. V aerodynamických tuneloch sa sleduje rozloženie tlaku na povrchu karosérie a prúdenie v jej okolí, pričom vizualizácia prúdenia prebieha prostredníctvom optických (PIV, LDA) a neoptických metód. Experimentálne testovanie na vozovke sa zameriava na smerovú stabilitu vozidla a jeho citlivosť na bočný vietor, taktiež sa testuje chladenie, tepelný manažment motora a mnoho ďalších parametrov.
The aim of the bachelor’s thesis is a description of methods being used for measurements of aerodynamic characteristics of automobiles. The exact determination of the aerodynamic characteristics requires sophisticated testing equipment and advanced engineering procedures. The research comprises several approaches. Computational fluid dynamics (CFD) is based on turbulent models application such as RANS, LES and DNS. Pressure distribution on a vehicular body surface and an air flow along the vehicle are monitored in wind tunnels. Flow visualization is carried out by optical (PIV, LDA) and non-optical methods. Experimental road testing methods are focused on multiple parameters including a vehicle directional stability, its cross-wind sensitivity, engine cooling system and many others.
Klíčová slova:
aerodynamický odpor; aerodynamický tunel; CFD; LDA; PIV; turbulentné modely; vizualizácia prúdenia; aerodynamic drag; CFD; flow visualization; LDA; PIV; turbulent models; wind tunnel
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/25930