Název:
Provoz asynchronního motoru s ohledem na dosažení maximální účinnosti
Překlad názvu:
Operation of induction motor with respect to maximum efficiency
Autoři:
Čech, Jiří ; Ctibor, Jiří (oponent) ; Toman, Marek (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstrakt: [cze][eng]
V první částí této práce je provedeno seznámení s matematických modelem asynchronního motoru. S využitím náhradního zapojení ve tvaru -článku jsou vyjádřeny vztahy pro výpočet velikosti jednotlivých ztrát a celkové účinnosti motoru. V další části je provedena rešeršní studie způsobů řízení asynchronního motoru. Jsou zde rozebrány základní způsoby řízení asynchronního motoru s frekvenčním měničem. Dále jsou v této části popsány metody snižování ztrát z hlediska řízení. V poslední části této práce je popsán způsob skalárního řízení asynchronního motoru s maximální účinností. Jedná se o modelovou metodu snižování ztrát, kde řídicí veličinou je rotorový kmitočet. Daná metoda je nakonec výpočtově ověřena pomocí vytvořeného skriptu v prostředí Matlab.
In the first part of this paper a mathematical model of induction motor is described. With usage of -network equivalent circuit equations for calculation of individual power losses and overall efficiency are derived. Research study of loss minimization control is introduced in the next part. Several often used methods of variable frequency drive control are described. Also a review of loss minimization techniques from the perspective of induction motor control are presented. The last part of this paper includes a detailed description of scalar induction motor drive focused on reaching optimal efficiency. The loss minimization technique used is a model based method with rotor frequency being the control variable. At the end the performance of this method is verified using a computational script in Matlab.
Klíčová slova:
Asynchronní motor; matematický model; metody snižování ztrát; náhradní zapojení; optimální rotorový kmitočet; skalární řízení; vektorové řízení; equivalent circuit; Induction motor; loss minimization techniques; mathematical model; optimal rotor frequency; scalar control; vector control
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/81606