Název:
Návrh UL letounu pro piloty s pohybovým omezením
Překlad názvu:
Design of UL aircraft for physically handicapped pilots
Autoři:
Hejkalová, Anna ; Sklenář, Filip (oponent) ; Bartoněk, Jaroslav (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Diplomová práce se věnuje problematice obsluhy letounů osobami se zdravotními omezeními. Nejprve formuluje požadavky zdravotní způsobilosti kladené na piloty s pohybovými omezeními. Protože pohybových omezení je velké množství a každé z nich je velmi individuální, bylo pro koncepční návrh letounu v rámci této diplomové práce vybráno uzpůsobení pouze pro jednu z kategorií: omezení hybnosti dolní poloviny těla. Letoun je navrhován tak, aby co nejlépe vyhověl potřebám pilotů s tímto pohybovým omezením, přičemž je kladen důraz na ergonomii, možnost samostatného používání bez pomoci dalších osob a především na bezpečnost uživatele. Dále práce zkoumá možnosti úprav řízení letounů pro tělesně postižené, snaží se vybrat nejvhodnější a tu popisuje. V závěru práce je pak provedena kontrola požadavků předpisu UL2 u navrhovaného letounu.
The diploma thesis deals with the issue of operating aircrafts by people with physical disabi-lities. Firstly, it formulates medical eligibility requirements for pilots with mobility restricti-ons. Because there is a large number of movement restrictions and each of them is very indi-vidual, an adaptation for only one of these categories was chosen for the conceptual design of the aircraft in this diploma thesis: limitation of the lower half of the body. The aircraft is designed to best meet the needs of pilots with this limitation of movement, with emphasis on ergonomics, the possibility of independent use without any help of other people and espe-cially on the safety of the user. Furthermore, the work examines possibilities of adjusting the control of aircraft for the disabled, tries to choose the most suitable one which is then desci-bed. In the end, an examination of the UL2 regulation requirements for the designed aircraft is done.
Klíčová slova:
Handicap; UL letoun; úprava; řízení; adaptation; flight controls; Handicap; UL aircraft
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/192811