Original title:
Herní aplikace Lili
Translated title:
Lili game application
Authors:
Hrbáčová, Veronika ; Debnárová, Veronika (referee) ; Vaněk, Vojtěch (advisor) Document type: Master’s theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění Abstract:
[cze][eng]
Předmětem diplomové práce je vývoj herně-vzdělávací aplikace pro osoby s těžkým mentálním postižením, určené pro platformu iOS, primárně pro zařízení iPad. Aplikace Lili je herně-vzdělávací aplikace, určená pro osoby se středně těžkým a těžkým mentálním postižením. Jejím účelem je poskytnout soubor zábavných činností rehabilitačního nebo vzdělávacího charakteru na vhodné platformě. Hlavní důraz je kladen na zábavnou stránku a co největší samostatnost uživatele. V teoretické části práce je rozvedena motivace pro vytvoření této aplikace a její možný přínos pro speciální pedagogiku i pro běžné domácí použití. Dále také postup kterým byla aplikace tvořena - od konzultací se speciálními pedagogy, přes testování až po tvorbu grafického uživatelského rozhraní. Rozebírá také motivaci za výběrem platformy a použitých technologií. Původní funkční prototyp změnil díky konzultacím v ateliéru herních médií svoje grafické uživatelské prostředí a také se rozšířil o další hry, konkrétně o hry malování, poznávání zvuků, omalovánky a barvy, jejichž vznik práce dokumentuje. Díky konzultacím v ateliéru byla aplikace dokončena a je připravena pro vydání v App Store a volnému šíření.
Main focus of this diploma thesis is the development of educational game app for people with severe mental disabilities, designed for the iOS platform, primarily for iPad. The Lili application is an application designed for people with moderate to severe mental disabilities. Its purpose is to provide user with a set of fun rehabilitational or educational activities on a suitable platform. The goal is to not only make these activities engaging but also giving the user as much independence as possible. The theoretical part of the thesis focuses on the motivation behind creation of this app and its possible contribution to special education and personal use. It also describes the process by which the app was created - from consultations with special educators, through testing to the creation of a graphical user interface. It also discusses the choice of platform and tools. Thanks to consultations in the game media studio, the original prototype changed its user interface and also expanded to include more games, specifically painting, sound recognition, coloring book and color recognition. Thanks to consultations in the studio, the application has been completed and is ready for release in the App Store.
Keywords:
app; game development; iOS; mental disability; aplikace; herní vývoj; iOS; mentální postižemí
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/204486