Original title:
Konstrukce vznětového leteckého jednoválcového motoru s protiběžnými písty
Translated title:
Design of Diesel Aircraft Engine One-cylinder Engine with Contra Rotating Pistons
Authors:
Svoboda, Tomáš ; Drápal, Lubomír (referee) ; Novotný, Pavel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce se zabývá návrhem klikového hřídele pro jednoválcový vznětový motor s protiběžnými písty. V rešeršní části práce je historie, porovnání v současnosti využívaných motorů ultralehkých letadel a naznačení výhod motoru s protiběžnými písty. Dále je zvoleno vyvážení a navržen CAD model klikového hřídele, který je zkontrolován proti meznímu stavu únavového poškození. Pro motor je zvolena vhodná vrtule a jí odpovídající převodový poměr reduktoru.
Diploma thesis deals with design of crankshaft for two stroke opposed piston diesel engine. In the theoretical research part a history, comparison with competitive engines in nowadays light aircrafts and the advantages of opposed piston engines are mentioned. In the practical part the balancing is chosen and CAD model of crankshaft is designed. Geometry of this model is than checked for fatigue damage fallout. In the final part was chosen the propeller and appropriate reduction gearbox.
Keywords:
ANSYS Workbench; counterweights; crankshaft; diesel engine; fatigue life; opposed piston engine; two stroke engine; ANSYS Workbench; dvoudobý motor; klikový hřídel; LSA; motor s protiběžnými písty; NSA; vznětový motor; vývažky; únavová životnost
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/20125