Original title:
Návrh detektoru dopravních značek pomocí metod zpracování obrazu
Translated title:
Design of traffic sign detector using image processing methods
Authors:
Šmíd, Josef ; Adámek, Roman (referee) ; Věchet, Stanislav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá návrhem detektoru dopravních značek pomocí metod zpracování obrazu. K tomu je využita knihovna OpenCV pro práci s obrazem v programovacím jazyce Python. První část se zabývá rešerší o používaných metodách. V další části jsou tyto metody testovány na nasbíraných snímcích dopravních značek v běžném denním provozu při různém nasvícení. Z výsledků testů byly navrženy optimální metody a jejich nastavení, které se následně opět ověřily na videozáznamech jízdy vozidlem. Tím se zároveň zjistilo, za jakých podmínek jsou schopny fungovat v real-time systémech. Na závěr byl ze sledování průběhů detekce navržen optimalizační algoritmus pro kompenzaci chyb v detekci.
This master thesis deals with the design of a traffic sign detector using the image processing methods. The OpenCV library for working with images in programming language Python is used for this. The first part reports on the using methods. In the next part, these methods were tested on images of traffic signs taken in traffic in different lighting conditions. The results of these tests led to the design of optimal methods and their settings, which were re-verified by verifying on video of driving in traffic. This also revealed the conditions under which they can operate in real-time systems. Finally, an optimization algorithm for compensation of detection errors was proposed from the monitoring of detection waveforms.
Keywords:
Autonomous vehicles; image processing; OpenCV; Python; traffic sign detection; Autonomní vozidla; detekce dopravních značek; OpenCV; Python; zpracování obrazu
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/193005