Original title:
Infrastruktura pro elektrické autobusy
Translated title:
Infrastructure for electric buses
Authors:
Adamec, Matěj ; Rekem, Jakub (referee) ; Štětina, Josef (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem této bakalářské práce je zkoumání problematiky nabíjecí infrastruktury elektrických autobusů z pohledu dynamicky nabíjených autobusů, trolejbusů, staticky nabíjených bateriových elektrických autobusů a jejich kombinace ve formě parciálních autobusů. U trolejbusové infrastruktury je popsán způsob napájení trolejové trakce, vlastnosti trolejového drátu a není opomenut provoz parciálních autobusů. Pro nabíjecí infrastrukturu bateriových autobusů je provedeno detailní zhodnocení způsobů připojení k nabíjecí stanici, režimů nabíjení a přehled nabízených řešení nabíjení od vybraných společností. Nemalá pozornost je věnována možnostem standardizace a automatizace připojení k nabíjecím stanicím. V závěrečné kapitole je proveden orientační výpočet optimální kapacity bateriového úložiště pro ujetí vybrané linky a následné zhodnocení řešení nabíjení obsluhujících elektrobusů na této lince.
The aim of this bachelor thesis is to examine the charging infrastructure of electric buses from the point of view of dynamically charged buses, trolleybuses, statically charged battery electric buses and their combination in the form of partial buses. In the case of the trolleybus infrastructure, the method of powering the contact wire traction, the properties of the contact wire are described, and the operation of partial buses are not omitted. For the charging infrastructure of battery buses, a detailed evaluation of the methods of connection to the charging station, charging modes and an overview of offered charging solutions from selected companies is performed. Considerable attention is paid to the possibilities of standardization and automation of connections to charging stations. In the final chapter, an approximate calculation of the optimal capacity of the battery storage for the selected line and the subsequent evaluation of the charging solution of the operating electric buses on this line is performed.
Keywords:
battery bus; charging; charging stations; Electric bus; overhead contact line; pantograph; partial bus; bateriový autobus; Elektrický autobus; nabíjecí stanice; nabíjení; pantograf; parciální autobus; trolejové vedení
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/198182