Název:
Připravenost sester na poskytování specifické ošetřovatelské péče na neurochirurgickém oddělení
Překlad názvu:
The readiness of nurses to provide specific nursing care the Department of Neurosurgery
Autoři:
ČEŠKOVÁ, Jana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem bakalářské práce je připravenost sester na poskytování specifické ošetřovatelské péče na neurochirurgickém oddělení se zabývá zjišťováním, zda jsou sestry po dostudování připravené na práci na jednom ze specializovaných odděleních a to na neurochirurgii. Práce se skládá z teoretické a výzkumné části. Teoretická část je zaměřená na základní anatomii a fyziologii neurologické soustavy na nejčastější vyšetřovací metody a na jejich péči před a po výkonu. Dále se zaměřuje na neurochirurgická onemocnění a ošetřovatelskou péči u nich. Poslední pátá podkapitola teoretické části se zaměřuje na vzdělávání sester. Výzkumná část objasňuje tuto problematiku z pohledu jak studentů Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulty oboru Všeobecná sestra, tak sester, které již na tomto oddělení pracují a to v Nemocnici České Budějovice a.s a Ústřední vojenské nemocnici Praha. Prvním cílem práce je zjistit znalosti studentů oboru Všeobecná sestra o poskytování specifické ošetřovatelské péče na neurochirurgickém oddělení, kdy jsme si stanovili hypotézy: 1. Studentky ZSF JU mají znalosti o poskytování specifické ošetřovatelské péči na neurochirurgickém oddělení. 2. Studentky zvládají komunikovat s pacienty po operaci mozku. Druhým cílem práce je zjistit rozdíl v připravenosti sester na poskytování specifické ošetřovatelské péče na vybraných neurochirurgických odděleních resp. klinikách, a k lepší orientaci byly stanoveny výzkumné otázky: 1. Jakým způsobem probíhá proces zapracování u sester na neurochirurgickém oddělení? 2. Jakým způsobem probíhá proces zapracování u sester na chirurgickém oddělení? 3. V čem spočívá rozdíl v zapracování na chirurgickém a neurochirurgickém oddělení? Z šetření vyplynulo, že sestry po dostudování nemají dostatečné informace k práci na neurochirurgickém oddělení, pokud je jejich nejvyšší dosažené vzdělání středoškolské, anebo vysokoškolské bakalářské studium. Studentky ZSF JU oboru Všeobecná sestra by měly mít více informací o této specifické ošetřovatelské péči na tomto oddělení. Výsledky šetření jsou shrnuty v manuálu pro vyučující předmětu Ošetřovatelská péče v chirurgických oborech na Zdravotně sociální fakultě, kde je uvedeno, co studentům z neurochirurgického oboru chybí.The topic of the bachelor thesis is the preparedness of nurses for the provision of specific nursing care at a neurosurgical ward, and the thesis aims to ascertain whether the nurses who have just completed their studies are prepared for the work at one of specialized wards, namely at neurosurgery. The thesis consists of a theoretical and research part. The theoretical part is focused on the basic anatomy and physiology of the neurological system, the most frequent examination methods and the care before and after a surgery. It also focuses on neurosurgical diseases and the associated nursing care. The last fifth subchapter of the theoretical part addresses the education of nurses. The research part enlightens this issue as viewed by the students studying the branch ?General Nurse? at the Faculty of Health and Social Studies of the University of South Bohemia (ZSF JU) in České Budějovice and as viewed by the nurses working at the neurosurgical ward in Nemocnice České Budějovice a.s. (Hospital of České Budějovice) and the Central Military Hospital in Prague. The first objective of the thesis was to ascertain the knowledge of students of the branch ?General Nurse? concerning the provision of specific nursing care at a neurosurgical ward, and for this purpose we have raised the following hypotheses: 1. The students of ZSF JU possess knowledge of the provision of specific nursing care at a neurosurgical ward. 2. The students are able to communicate with the patients who underwent a brain surgery. The second objective of the thesis was to ascertain any differences in the preparedness of nurses for the provision of specific nursing care at selected neurosurgical wards or clinics, and the following research questions were raised for better orientation: 1. How does the process of induction training of nurses at a neurosurgical ward look like? 2. How does the process of induction training of nurses at a surgical ward look like? 3. What is a difference in the induction training at a surgical and neurosurgical ward? It follows from the research that the nurses who have just completed their studies do not have sufficient information for the work at a neurosurgical ward if their highest attained education is secondary or university bachelor education. The students of ZSF JU studying the branch ?General Nurse? should have more information about this specific nursing care at a neurosurgical ward. The results of the research have been summarized in the manual for the lecturers teaching ?Nursing Care in Surgical Branches? at the Faculty of Health and Social Studies, which specifies what the students of the neurosurgical branch lack.
Klíčová slova:
Neurochirurgie; ošetřovatelská péče; sestra; vzdělání; Education; Neurosurgery; Nurse; Nursing care Citace: ČEŠKOVÁ, Jana. Připravenost sester na poskytování specifické ošetřovatelské péče na neurochirurgickém oddělení. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/26007