Original title:
Systémy MMS a jejich spolehlivost
Translated title:
Mam-Machina-Systems and their Reliability
Authors:
Jurčík, Petr ; Skřehot, Petr (referee) ; Havlíková, Marie (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Cíl této práce je popsat a analyzovat lidskou a technickou spolehlivost v systému člověk – vozidlo. Spolehlivost celého systému je dána dílčími spolehlivostmi technických subsystémů a spolehlivostí člověka jako lidského operátora. Lidský operátor ovlivňuje bezpečnost a spolehlivost celého systému svojí činností a obsluhou zařízení. V analýze spolehlivosti technických systémů je proto zapotřebí tuto činnost sledovat a vyhodnocovat. Při hodnocení lidské spolehlivosti se vychází z celkové pravděpodobnostní analýzy bezpečnosti. V systému člověk – vozidlo je dopravní prostředek přímo ovládán řidičem, a proto je vliv lidského operátora zcela zásadní pro celkovou spolehlivost tohoto systému. Strom poruch je grafický model, který zobrazuje různé kombinace poruch zařízení a lidských chyb, které mohou vést k nehodě.
The point of this work is to describe and analyse human and technical reliability inside a man-vehicle system. The reliability of whole system is given by partial reliabilities of technical sub-systems and reliability of a man like a human operator. Human operator influences security and reliability of whole system by his activity and servicing of equipment. It is necessary to monitor and evaluate this activity in the analysis of security of technical systems. By the evaluation of human reliability people come out of the whole probability analysis of security. Inside the man-vehicle system the vehicle is operated by the driver and therefore influence of human operator is totally fundamental for the total reliability of this system. Graphic fault tree model shows different combinations of equipment failures and people failures which can lead to the accident.
Keywords:
fault tree; human reliability; man-machine system; man-vehicle system; technical reliability; lidská spolehlivost; strom poruch; systém člověk – stroj; systém člověk – vozidlo; technická spolehlivost
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/13657