Original title:
Deformačně napěťová analýza železničního mostu přes řeku Moravu
Translated title:
Stress and deformation analysis of railway bridge over the Morava River
Authors:
Trávníček, Lukáš ; Profant, Tomáš (referee) ; Fuis, Vladimír (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Bakalářská práce obsahuje napjatostní a deformační analýzu prvních dvou částí železničního mostu v Olomouci s posouzením změny napjatosti a deformace při změně statického uložení. Nejprve je uveden teoretický základ prutových soustav na což navazuje výpočet normálových sil a napětí v prutech pro obě části zvlášť. Při výpočtech je uvažováno zatížení vlastní tíhou a tíhou vlaku, která je reprezentován břemenem ve styčnících. Následně je provedeno spojení těchto dvou částí. Pro tuto spojenou prutovou soustavu je také sestrojena napjatostně-deformační analýza. V závěru práce je pro porovnání proveden výpočet metodou konečných prvků v programu ANSYS Classic.
This Bachelor Thesis contains stress and strain analysis of the first two parts of the railway bridge in Olomouc with an assessment of changes in the stress and strain when changing the static storage. Firstly, the theoretical basis of rod systems is presented, it is followed by the calculation of normal forces and the stress in rods for both parts separately. The calculations include the load arising from its own weight and from the weight of a train, which is represented by the load at the framework joints. Next, these two parts are connected. For this rod system a stress-strain analysis is also used. In conclusion, stress and strain is calculated for comparison by the finite element method in the program ANSYS Classic.
Keywords:
framework joint; rod; rod system; russ construction; strain; stress; deformace; napjatost; prut; prutová soustava; příhradová konstrukce; styčník
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/40292