Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Vypracování a konstrukční realizace návrhu odstředivého ventilátoru s proměnnou geometrií lopatkového kola z lehké konstrukce
Original title:
Vypracování a konstrukční realizace návrhu odstředivého ventilátoru s proměnnou geometrií lopatkového kola z lehké konstrukce
Translated title:
Erarbeitung und konstruktive Umsetzung eines Konzeptes zur Realisierung eines Radialventilators mit variabler Schaufelradgeometrie in Leichtbauweise
Authors:
Trentin, Tomáš ; Hänel, Thomas (referee) ; Blecha, Petr (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2021 Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[*][eng]
Tato diplomová práce se zabývá vývojem a konstrukcí mechanismu sloužícího ke změně geometrie lopatek oběžného kola u radiálních ventilátorů. Nejprve byl zvolen vhodný design, který byl poté zkonstruován s přihlédnutím k působícím silám a zatížením. Lopatka se skládá ze dvou částí - pevné, a pohyblivé. Pohyblivá část vysunout nebo zasunout zpět za pevnou část lopatky, čímž změní její délku, a tedy i provozní charakteristiky ventilátoru. Simulační část práce se zabývá vlivem změněné geometrie lopatek na výkon ventilátoru v jednom konkrétním pracovním bodě. Výsledky ukazují mírné snížení výkonu, na druhou stranu je ale ventilátor provozuschopný při širším spektru provozních podmínek. Závěr práce naznačuje potřebu dalšího výzkumu s cílem hlouběji poznat možnosti radiálních ventilátorů s kontrolním mechanismem.
This thesis deals with the development and design of a mechanism used to change the geometry of impeller blades in radial fans. Firstly, a suitable design was selected and then constructed taking into account the forces and loads applied. The blade consists of two parts - fixed, and movable. The movable part extends or retracts behind the fixed part of the blade, changing its length and therefore the operating characteristics of the fan. The simulation part of the work deals with the effect of the changed blade geometry on the fan performance at one particular operating point. The results show a slight reduction in performance, but on the other hand the fan is operable under a wider range of operating conditions. The conclusion of the paper suggests the need for further research to gain a deeper understanding of the capabilities of radial control mechanism fans.
Keywords:
control mechanism; impeller blade geometry; Radial fan
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/196576